Keď sme si vymysleli, že chceme prejsť 800km dlhú trasu SNP s tromi malými deťmi (6r, 4r, 2r), bolo nám jasné, že sa to nedá spraviť s batohmi na chrbtoch. Najmladší Stanko by toho veľa neprešiel a potreboval aj spávať a celkovo sme mali príliš veľa vecí na odnesenie. Keďže sme predtým veľa pocestovali na bicykli s deťmi, mali sme skúsenosť s vozíkom za bicykel a prirodzene nás napadlo, že by sme teda mohli ťahať nejaký vozík za nami aj po horách. Boli sme prekvapení, že vozíkov na turistiku (hiking trailer) neexistuje veľa a žiadny z nich nám plne nevyhovoval (malé kolieska, nemožnosť odviezť dieťa, časť váhy nákladu má človek aj tak na ramenách, cena …). Bežná karička, alebo fúrik tiež nevyhovovali, tak sme sa nakoniec rozhodli, že si navrhneme a zostrojíme vozík presne podľa našich predstáv.
Podcast – rozhovor o našich vozíkoch:
Viac info o vozíkoch ďalej v článku…
Požiadavky na vozík:
- aby sa na ňom vyspalo dieťa
- dostatočná nosnosť a objem nákladu
- veci zbalené nepremokavo
- brzdy
- veľká priechodnosť terénom a odolnosť
- opraviteľnosť
- rozložiteľný
- odnesiteľný na chrbte
- (rozmery na obrázku asi úplne nesedia)
- 20″ kolesá s 20mm oskami
- konštrukcia z oceľových tenkostenných trubiek (25mm priemer, 1mm stena)
- nepremokavý batoh ORTLIEB Duffle 110l
- kotúčové brzdy (jeden vozík má mechanické ovládané jednou páčkou, druhý vozík dve hydraulické)
- odnímateľné rúčky
Vlastnosti:
- Evkin vozík mal z karimatiek spravené operadlo, aby sa na ňom mohol Stanko pohodlne viezť a spávať (aj Kolomanko si väčšinou raz za deň pospal).
- Na lepších cestách sme ich zobrali viacerých – keď si Kolko prisadol k Stankovi, tak bol vozík lepšie vyvážený a Evka nemala na ramenách skoro žiadnu váhu. Na normálnych cestách sme zobrali aj Janka, aby to bolo bezpečnejšie a nebehal po ceste.
- Vozíčky sme mali pripevnené karabínami o bedrový pás (obyčajný 20€ pracovný bedrový pás z internetu) na ktorý sme mali pripevnený horolezecký prsný úväz povolený na maximum – ten slúžil ako popruhy na plecia (vďaka tomuto upevneniu sme nemuseli vozíček držať celú dobu rukami).
- Pod rúčkami sme natiahli šnúrky, na ktorých sme sušili opraté veci.
- Brzdy fungovali super a dole kopcom dokonca uľahčovali človeku kráčanie, keďže ho brzdil vozík. Dvomi brzdami sa dá vozík aj šoférovať.
- Vozík sa dá postaviť pre lepšie skladovanie.
Poruchy a opravy:
- pískajúce brzdy (vymenené kotúče a platničky)
- 3x zváranie
- nalomené koliesko pri prechode šikmým traverzom (zozvárané v najbližšej dedine)
- spevnenie koliesok (navarené trojuholníčky na úchyty kolies/bŕzd)
- zlomené kolieska (tri) v Nízkych Tatrách – roztrhnuté trubky (spevnené navarenými platničkami zospodu vozíka v BB)
- 1x defekt
- odvzdušnenie a doplnenie oleja v hydraulických brzdách pod Kráľovou Holou
- ohnutá rúčka keď sa Evke v šikmine prevrátil vozík aj so Stankom a snažila sa to zachraňovať (nič sa mu nestalo)
Nedostatky:
- Výsledná šírka je cca 81cm, čo je problém pri 80cm dverách
- nedá sa odniesť na chrbte – resp. sme to ešte nedomysleli. Váha je príliš dole a ďaleko od chrbta a vozík sa ťažko dáva na chrbát
- nedá sa ním chodiť po veľkých kameňoch – musia ho niesť dvaja ľudia
Možné vylepšenia:
- funkčné nosenie na chrbte
- šírka 79cm
- spojenie dvoch vozíkov do „autíčka“, na ktorom by sa dalo odviezť dole kopcom
Plány do budúcnosti:
Jeden vozík sme zobrali na chatu na vozenie ťažkých vecí a možno jeden vozík využijeme niekedy aj na nejaký menší výletík, ale podobnú výpravu ako bola naša SNPčka neplánujeme. Ak by si ich niekto chcel vyskúšať, radi Vám ich požičiame! :)